De: http://www.cincodias.com/articulo/empresas/Partidos-directo-ademas-3D/20100820cdscdiemp_19/cdsemp/
Partits en directe i, a més, en 3D
La productora Kronomav ha desenvolupat un sistema per a la retransmissió d'espectacles esportius i musicals en format estereoscòpic
Carlos Otiniano - 20/08/2010.
Fins a poc abans que Avatar, la oscarizada pel·lícula de James Cameron, recaptés milions en taquilla, qualsevol intent de fer diners amb el 3D era catalogat de bogeria. Així que quan a mitjan 2008 una empresa de Massanassa, un poble situat a set quilòmetres de València, va decidir invertir en càmeres estereoscòpiques, sabia al que s'atenia. Certament, va ser més un exercici de supervivència que un negoci.
Però gràcies a aquesta decisió, avui domina la tecnologia en la qual tota la indústria de l'entreteniment té xifrades les seves esperances de creixement. "Vivim un moment dolç perquè l'esforç que hem fet en els últims anys s'ha convertit en un producte oportú", diu Ramón Dolz, cap d'I+D de Kronomav.
L'empresa, que va sorgir de la fusió a l'agost de 2006 de dues productores valencianes -Kronotec i Publimav-, dissenya i subministra plataformes mecanitzades per al moviment de càmeres en platós de televisió. El negoci va marxar sobre rodes fins a 2008, quan va sobrevenir la crisi i les cadenes van decidir que per a sostenir les filmadores, el vell trípode era igual d'efectiu que el robot més sofisticat. "La facturació base de Kronomav va caure i ho vam passar bastant malament", recorda Dolz.
Per això, van decidir apostar per una tecnologia en la qual una de les seves predecessores havia experimentat anys abans amb bons resultats. "En 2002, Kronotec va filmar un documental de naturalesa en 3D amb càmeres i sistemes de visualització desenvolupats per ella mateixa. Així que quan la crisi va arribar al sector i va començar a albirar-se que el 3D podia funcionar, vam decidir reprendre el tema", explica.
A la recerca de finançament, la companyia va trobar suport, en forma de subvenció, en la Conselleria d'Indústria per a projectes d'I+D del Govern valencià. Conjuntament amb Neoduction, una firma valenciana especialitzada en processament digital, va proposar el desenvolupament d'un sistema que permetés la retransmissió d'esdeveniments en viu i en 3D. Això implicava resoldre el principal problema tècnic d'aquestes produccions: el risc que qualsevol desajustament entre les imatges causés fatiga visual en l'espectador.
"Filmar en 3D és bastant complex i gairebé sempre queden errors, que corregir en edició és molt complicat. Així que ens preguntem: I si en comptes de fer-lo en posproducció ho fem en temps real?". La resposta va derivar en el Rig 3D, una plataforma que controla l'enfocament, el teleobjectiu, la convergència i la separació entre les càmeres. I, el més important, adapta un sistema que permet veure i esmenar errors en el rodatge. "El projecte va obtenir la subvenció i en lloc de quedar-se en una idea de laboratori, es va convertir en un producte".
El sistema es va llançar al setembre de l'any passat, durant la International Broadcasting Convention (IBC) de Ámsterdam, amb tan bona acollida que entre els 1.200 productes exposats en la fira va ser seleccionat per mitjans especialitzats com un dels 50 millors.
Com prova de l'interès que ha despertat el sistema, fa poc Kronomav va tancar un contracte amb la productora portuguesa Medialuso para la retransmissió d'esdeveniments en 3D. Els dos primers han estat l'Obert de Tennis de Estoril, al maig, i el partit amistós disputat per les seleccions de futbol de Portugal i Camerun, a inicis de juny. "El sistema genera imatges 3D perfectes, el que ens permet filmar esdeveniments com partits i concerts de música per a projectar-los en temps real en cinemes o teatres", conclou Dolz.
La productora Kronomav ha desenvolupat un sistema per a la retransmissió d'espectacles esportius i musicals en format estereoscòpic
Carlos Otiniano - 20/08/2010.
Fins a poc abans que Avatar, la oscarizada pel·lícula de James Cameron, recaptés milions en taquilla, qualsevol intent de fer diners amb el 3D era catalogat de bogeria. Així que quan a mitjan 2008 una empresa de Massanassa, un poble situat a set quilòmetres de València, va decidir invertir en càmeres estereoscòpiques, sabia al que s'atenia. Certament, va ser més un exercici de supervivència que un negoci.
Però gràcies a aquesta decisió, avui domina la tecnologia en la qual tota la indústria de l'entreteniment té xifrades les seves esperances de creixement. "Vivim un moment dolç perquè l'esforç que hem fet en els últims anys s'ha convertit en un producte oportú", diu Ramón Dolz, cap d'I+D de Kronomav.
L'empresa, que va sorgir de la fusió a l'agost de 2006 de dues productores valencianes -Kronotec i Publimav-, dissenya i subministra plataformes mecanitzades per al moviment de càmeres en platós de televisió. El negoci va marxar sobre rodes fins a 2008, quan va sobrevenir la crisi i les cadenes van decidir que per a sostenir les filmadores, el vell trípode era igual d'efectiu que el robot més sofisticat. "La facturació base de Kronomav va caure i ho vam passar bastant malament", recorda Dolz.
Per això, van decidir apostar per una tecnologia en la qual una de les seves predecessores havia experimentat anys abans amb bons resultats. "En 2002, Kronotec va filmar un documental de naturalesa en 3D amb càmeres i sistemes de visualització desenvolupats per ella mateixa. Així que quan la crisi va arribar al sector i va començar a albirar-se que el 3D podia funcionar, vam decidir reprendre el tema", explica.
A la recerca de finançament, la companyia va trobar suport, en forma de subvenció, en la Conselleria d'Indústria per a projectes d'I+D del Govern valencià. Conjuntament amb Neoduction, una firma valenciana especialitzada en processament digital, va proposar el desenvolupament d'un sistema que permetés la retransmissió d'esdeveniments en viu i en 3D. Això implicava resoldre el principal problema tècnic d'aquestes produccions: el risc que qualsevol desajustament entre les imatges causés fatiga visual en l'espectador.
"Filmar en 3D és bastant complex i gairebé sempre queden errors, que corregir en edició és molt complicat. Així que ens preguntem: I si en comptes de fer-lo en posproducció ho fem en temps real?". La resposta va derivar en el Rig 3D, una plataforma que controla l'enfocament, el teleobjectiu, la convergència i la separació entre les càmeres. I, el més important, adapta un sistema que permet veure i esmenar errors en el rodatge. "El projecte va obtenir la subvenció i en lloc de quedar-se en una idea de laboratori, es va convertir en un producte".
El sistema es va llançar al setembre de l'any passat, durant la International Broadcasting Convention (IBC) de Ámsterdam, amb tan bona acollida que entre els 1.200 productes exposats en la fira va ser seleccionat per mitjans especialitzats com un dels 50 millors.
Com prova de l'interès que ha despertat el sistema, fa poc Kronomav va tancar un contracte amb la productora portuguesa Medialuso para la retransmissió d'esdeveniments en 3D. Els dos primers han estat l'Obert de Tennis de Estoril, al maig, i el partit amistós disputat per les seleccions de futbol de Portugal i Camerun, a inicis de juny. "El sistema genera imatges 3D perfectes, el que ens permet filmar esdeveniments com partits i concerts de música per a projectar-los en temps real en cinemes o teatres", conclou Dolz.