De: http://www.levante-emv.com/cultura/2010/11/05/industria-ignoro-filme-piquer/754048.html
La indústria va ignorar el film de la Piquer
La cantant valenciana tenia 17 anys quan va rodar la primera pel·lícula sonora de la història
LEVANTE-EMV VALÈNCIA
La pel·lícula de Concha Piquer que s'ha convertit en la primera cinta sonora de la Història del Cinema desbancant així al cantor de jazz de 1927 que es considerava la pionera va ser rebutjada pels productors ja que van considerar que no era comercial i el cinema sonor anava a ser un gran fracàs.
Així ho revela el documental que ahir estrenava La 2 de Televisió Espanyola dedicat a l'artista valenciana, Conchita Piquer, dirigit per Jorge M. Reverte i amb guió d'Agustín Tena, que va ser qui va localitzar i va recuperar el film a Washington a principis d'aquest any. El documental inclou fragments d'aquesta cinta d'onze minuts de durada. El film mostra a la cantant valenciana molt jove, amb només 17 anys, amb diferents vestits i interpretant cobles, jotes i fins i tot un fado.
En el film, que va ser exhibit no obstant això en el cinema Rivoli de Nova York en 1923, l'artista valenciana acompanya amb les seves castanyoles els balls i cançons. Tal com informava ahir LEVANTE-EMV una biografia de la intèrpret ja esmentava l'existència d'aquesta pel·lícula, encara que la datava en 1927, degut al fet que va ser en eixe any quan DeForest va viatjar a Espanya per a intentar vendre el seu sistema de cinema sonor.
Tena va comprovar en la Internet Movie Data Base (IMDB) que el copyright de la pel·lícula apareixia datat en 1923, i amb aquesta dada va localitzar a un col·leccionista nord-americà, ja octogenari, que va tenir en el seu poder la cinta fins que la va cedir a la Biblioteca del Congrés. Els balls i cançons van ser registrats en el sistema Phonofilm patentat per DeForest, el primer dispositiu que registrava simultàniament la imatge i el so en el cel·luloide, com s'ha seguit fent fins als nostres dies, segons informava ahir TVE.
El documental no només descobreix aquesta breu pel·lícula sinó que està acompanyat de testimoniatges procedents del món de l'art i recorre la vida de l'artista. Entre ells figura, el fill de Manuel Penella, el compositor que va acompanyar a Conxa Piquer en la seva triomfal aventura artística a Nova York en els anys 20; l'historiador de cinema Román Gubern, que va escriure que la Piquer va ser "si no la primera, una de les primeres artistes del cinema parlat universal"; Luis Eduardo Aute; Miguel Poveda; o Martirio.
La cantant valenciana tenia 17 anys quan va rodar la primera pel·lícula sonora de la història
LEVANTE-EMV VALÈNCIA
La pel·lícula de Concha Piquer que s'ha convertit en la primera cinta sonora de la Història del Cinema desbancant així al cantor de jazz de 1927 que es considerava la pionera va ser rebutjada pels productors ja que van considerar que no era comercial i el cinema sonor anava a ser un gran fracàs.
Així ho revela el documental que ahir estrenava La 2 de Televisió Espanyola dedicat a l'artista valenciana, Conchita Piquer, dirigit per Jorge M. Reverte i amb guió d'Agustín Tena, que va ser qui va localitzar i va recuperar el film a Washington a principis d'aquest any. El documental inclou fragments d'aquesta cinta d'onze minuts de durada. El film mostra a la cantant valenciana molt jove, amb només 17 anys, amb diferents vestits i interpretant cobles, jotes i fins i tot un fado.
En el film, que va ser exhibit no obstant això en el cinema Rivoli de Nova York en 1923, l'artista valenciana acompanya amb les seves castanyoles els balls i cançons. Tal com informava ahir LEVANTE-EMV una biografia de la intèrpret ja esmentava l'existència d'aquesta pel·lícula, encara que la datava en 1927, degut al fet que va ser en eixe any quan DeForest va viatjar a Espanya per a intentar vendre el seu sistema de cinema sonor.
Tena va comprovar en la Internet Movie Data Base (IMDB) que el copyright de la pel·lícula apareixia datat en 1923, i amb aquesta dada va localitzar a un col·leccionista nord-americà, ja octogenari, que va tenir en el seu poder la cinta fins que la va cedir a la Biblioteca del Congrés. Els balls i cançons van ser registrats en el sistema Phonofilm patentat per DeForest, el primer dispositiu que registrava simultàniament la imatge i el so en el cel·luloide, com s'ha seguit fent fins als nostres dies, segons informava ahir TVE.
El documental no només descobreix aquesta breu pel·lícula sinó que està acompanyat de testimoniatges procedents del món de l'art i recorre la vida de l'artista. Entre ells figura, el fill de Manuel Penella, el compositor que va acompanyar a Conxa Piquer en la seva triomfal aventura artística a Nova York en els anys 20; l'historiador de cinema Román Gubern, que va escriure que la Piquer va ser "si no la primera, una de les primeres artistes del cinema parlat universal"; Luis Eduardo Aute; Miguel Poveda; o Martirio.