De: http://www.elpais.com/articulo/Comunidad/Valenciana/Internet/muestra/vision/fiesta/elpepuespval/20110319elpval_14/Tes
Internet 2.0 mostra altra visió de la festa
La crítica, el debat i l'humor triomfen en les xarxes socials més iconoclastes i divertides
MAGDA R. BROX - València - 19/03/2011
La part més social d'Internet (xarxes socials, blogs, YouTube,...), aquesta que convida a compartir experiències i opinions de la vida quotidiana, s'aferma també en el món de les Falles. I a més permet descobrir altra visió de la festa, allunyada del folklore, en la qual l'humor flirteja amb els tòpics i on la crítica planteja que altres Falles són possibles. En l'any 2007 el Tio Masclet, un personatge faller al més pur estil Torrent, va divertir a milers de persones a través de YouTube. Aquest any duu pas de convertir-se en icona L'última falla, una sitcom de la qual ja s'han rodat sis capítols.
Dirigida i escrita pels joves guionistes Juan Torres i Luis Ponce, planteja que la Comunitat Valenciana i les seves festes han desaparegut. 40 anys després del succés, un professor d'una universitat madrilenya, encarnat per Tonino Guitián, estudia el procés. A partir d'aquí, tots els capítols recreen la festa a través dels seus quatre protagonistes. Els sis capítols, de 10 minuts de durada cadascun, poden descarregar-se per Internet (www.laultimafalla.com).
Els seus creadors aspiren a vendre la segona temporada a Canal 9 o altra televisió, però mentrestant la comèdia triomfa en la xarxa. Internet pot ajudar-los a catapultar les seves carreres en el sector audiovisual, tan castigat per la crisi. Les xarxes socials també afavoreixen la seva emissió: el primer capítol va ser compartit en Facebook per més de 350 persones i la resta per un centenar. “Els valencians, i també el món de les Falles, no suporten l'autocrítica, de seguida t'acusen de catalanista. Això ens diferencia del que ocorre amb els bascos o els catalans, que sí són capaços de fer productes d'humor sobre si mateixos per a riure, una cosa molt sana”, explica Juan Torres.
En xarxes socials com Facebook —més popular que Twitter en el món faller—, és possible pertànyer a grups, gestionats de manera anònima, a favor de la festa com Les Falles molan i Les Falles de València que superen les desenes de milers d'amics. O en contra, com el grup Sóc Antifalles amb més de 700 amics. Els primers superen sempre als segons. I altra visió que resulta interessant és la part més social d'Internet, que se centra en el món de les Falles, més enllà dels tòpics i els tints folklòrics. Aquestes pàgines estan realitzades per seguidors vocacionals i incondicionals de la festa que també són capaces de criticar-la per a millorar-la.
Una de les iniciatives pioneres és Districte Falles. Creada en 2000 per Carlos A. Fernández, un economista en excedència que treballa de conserge en un institut, la seva web informa sobre el món de les falles amb un afany divulgador i investigador sense caure en el folklore. “La festa és molt més rica del que sembla”, assenyala qui va ser faller durant més de 15 anys i segueix pres de les Falles. La seva pàgina va més enllà de la mascletà, o d'una presentació fallera, per a descobrir llibres, anècdotes, qüestions històriques i fins a una secció d'humor que la distingeix de les altres.
Les xarxes socials han ampliat el seu horitzó: alguns dels seus titulars s'han arribat a llegir 21.000 vegades en Facebook i un centenar de persones ho segueixen en Twitter. Està considerat com un mitjà acreditat per Junta Central Fallera.
Xavier Serra, un enginyer informàtic de 26 anys, és el promotor de Malalt de Falles, un blog molt particular creat fa cinc anys i que en Facebook reuneix ja a prop de 5.000 amics. Escrit íntegrament en valencià, analitza el món de les Falles, “al que és addicte”, des d'una òptica diferent del tòpic. Posa èmfasi sobretot en el monument, l'essència de la festa i més ara que aspira a convertir-se en Patrimoni Cultural de la Humanitat per la Unesco. El seu Facebook, molt actiu, reuneix centenars de fotografies i vídeos de la plantà aquests dies. Reivindica una major autocrítica per a millorar la festa.
Sebas Marín acostumava a fer les maletes per a fugir de les Falles. Fins que les seves filles van aconseguir retenir-lo per a convertir-lo en faller de la comissió Borrull-Socors, de la qual ha arribat a ser president. Des de fa tres anys gestiona el blog EXCESSOS Fallers, en el qual critica els abusos d'aquesta festa. La premissa que ha inspirat al mateix és que “les coses es canvien des de dintre”.
Els organismes oficials també es pugen al carro de les noves tecnologies. Junta Central Fallera (JCF) disposa de portal web www.falles.com des de 1997. En aquella època l'impacte era mínim: 500 visites mensuals, res a veure amb les més de 18.000 visites diàries que rep el portal, segons la pròpia entitat. Una nova web, que acaba d'estrenar-se aquest mes, està concebuda per a explotar al màxim el filó d'Internet.
La crítica, el debat i l'humor triomfen en les xarxes socials més iconoclastes i divertides
MAGDA R. BROX - València - 19/03/2011
La part més social d'Internet (xarxes socials, blogs, YouTube,...), aquesta que convida a compartir experiències i opinions de la vida quotidiana, s'aferma també en el món de les Falles. I a més permet descobrir altra visió de la festa, allunyada del folklore, en la qual l'humor flirteja amb els tòpics i on la crítica planteja que altres Falles són possibles. En l'any 2007 el Tio Masclet, un personatge faller al més pur estil Torrent, va divertir a milers de persones a través de YouTube. Aquest any duu pas de convertir-se en icona L'última falla, una sitcom de la qual ja s'han rodat sis capítols.
Dirigida i escrita pels joves guionistes Juan Torres i Luis Ponce, planteja que la Comunitat Valenciana i les seves festes han desaparegut. 40 anys després del succés, un professor d'una universitat madrilenya, encarnat per Tonino Guitián, estudia el procés. A partir d'aquí, tots els capítols recreen la festa a través dels seus quatre protagonistes. Els sis capítols, de 10 minuts de durada cadascun, poden descarregar-se per Internet (www.laultimafalla.com).
Els seus creadors aspiren a vendre la segona temporada a Canal 9 o altra televisió, però mentrestant la comèdia triomfa en la xarxa. Internet pot ajudar-los a catapultar les seves carreres en el sector audiovisual, tan castigat per la crisi. Les xarxes socials també afavoreixen la seva emissió: el primer capítol va ser compartit en Facebook per més de 350 persones i la resta per un centenar. “Els valencians, i també el món de les Falles, no suporten l'autocrítica, de seguida t'acusen de catalanista. Això ens diferencia del que ocorre amb els bascos o els catalans, que sí són capaços de fer productes d'humor sobre si mateixos per a riure, una cosa molt sana”, explica Juan Torres.
En xarxes socials com Facebook —més popular que Twitter en el món faller—, és possible pertànyer a grups, gestionats de manera anònima, a favor de la festa com Les Falles molan i Les Falles de València que superen les desenes de milers d'amics. O en contra, com el grup Sóc Antifalles amb més de 700 amics. Els primers superen sempre als segons. I altra visió que resulta interessant és la part més social d'Internet, que se centra en el món de les Falles, més enllà dels tòpics i els tints folklòrics. Aquestes pàgines estan realitzades per seguidors vocacionals i incondicionals de la festa que també són capaces de criticar-la per a millorar-la.
Una de les iniciatives pioneres és Districte Falles. Creada en 2000 per Carlos A. Fernández, un economista en excedència que treballa de conserge en un institut, la seva web informa sobre el món de les falles amb un afany divulgador i investigador sense caure en el folklore. “La festa és molt més rica del que sembla”, assenyala qui va ser faller durant més de 15 anys i segueix pres de les Falles. La seva pàgina va més enllà de la mascletà, o d'una presentació fallera, per a descobrir llibres, anècdotes, qüestions històriques i fins a una secció d'humor que la distingeix de les altres.
Les xarxes socials han ampliat el seu horitzó: alguns dels seus titulars s'han arribat a llegir 21.000 vegades en Facebook i un centenar de persones ho segueixen en Twitter. Està considerat com un mitjà acreditat per Junta Central Fallera.
Xavier Serra, un enginyer informàtic de 26 anys, és el promotor de Malalt de Falles, un blog molt particular creat fa cinc anys i que en Facebook reuneix ja a prop de 5.000 amics. Escrit íntegrament en valencià, analitza el món de les Falles, “al que és addicte”, des d'una òptica diferent del tòpic. Posa èmfasi sobretot en el monument, l'essència de la festa i més ara que aspira a convertir-se en Patrimoni Cultural de la Humanitat per la Unesco. El seu Facebook, molt actiu, reuneix centenars de fotografies i vídeos de la plantà aquests dies. Reivindica una major autocrítica per a millorar la festa.
Sebas Marín acostumava a fer les maletes per a fugir de les Falles. Fins que les seves filles van aconseguir retenir-lo per a convertir-lo en faller de la comissió Borrull-Socors, de la qual ha arribat a ser president. Des de fa tres anys gestiona el blog EXCESSOS Fallers, en el qual critica els abusos d'aquesta festa. La premissa que ha inspirat al mateix és que “les coses es canvien des de dintre”.
Els organismes oficials també es pugen al carro de les noves tecnologies. Junta Central Fallera (JCF) disposa de portal web www.falles.com des de 1997. En aquella època l'impacte era mínim: 500 visites mensuals, res a veure amb les més de 18.000 visites diàries que rep el portal, segons la pròpia entitat. Una nova web, que acaba d'estrenar-se aquest mes, està concebuda per a explotar al màxim el filó d'Internet.