De: http://www.elpais.com/articulo/cultura/Filmoteca/rescata/olvido/Robbe-Grillet/elpepucul/20091130elpepucul_11/Tes
La Filmoteca rescata de l'oblit a Robbe-Grillet
L'erotisme torbador de la seua filmografía es plasma a València en un minicicle de cinc pel·lícules
EL PAÍS - València - 30/11/2009.
Figura amb lletres majúscules en la història del cinema de culte per ser el guionista de L'any passat a Marienbad, pel·lícula rodada en 1961 per Alain Resnais i per la qual va ser candidat a un Oscar d'Hollywood al millor guió original. Però la filmografía de l'escriptor i cineasta Alain Robbe-Grillet, considerat durant anys com el màxim exponent del Nouveau Roman (nova novel·la francesa), és una gran desconeguda per al cinèfil espanyol, ja que la majoria de les pel·lícules que conformen una curta però intensa trajectòria romanen inèdites a Espanya. Únicament es va estrenar en les sales espanyoles la seva pel·lícula Glissements Progressifs du Plaisir (Lliscaments progressius del plaer, 1973), paradigma d'un estil que barreja altes dosis d'erotisme, relat policíaco i atmosfera onírica.
La història del cinema li recorda pel seu guió de 'L'any passat a Marienbad', filmada per Alain Resnais. Ara, la Filmoteca de l'Institut Valencià de l'Audiovisual i la Cinematografia (IVAC), en col·laboració amb l'Institut Francès de València i l'Ambaixada de França, pretén rescatar d'aquest immerescut oblit a Alain Robbe-Grillet (Brest, 1922-Cauen, 2008), amb un minicicle que projectarà fins al 23 de desembre cinc de les nou pel·lícules que va rodar.
Es tracta d'un homenatge, tot just un any després de la seva defunció, a un dels cineastes més torbadors de la indústria francesa. A Robbe-Grillet se li ha considerat com el capdavanter del Nouveau Roman, un estil literari equiparat al cubisme pictòric en el qual la fragmentació dels relats literaris obliga al lector a reconstruir la trama a força de descripcions repetitives, detalls aparentment insignificants i experiències emocionals que remeten al psicoanàlisi. En la seva trajectòria destaquen, entre una 12 d'obres, novel·les com Les Gommes, Le Voyeur i La Jalousie.
Una producció literària que també va tenir reflex en les seves incursions fílmiques, de les quals els crítics van destacar les seves tècniques narratives inflexibles i la seva imaginería visual. En el cicle, la Filmoteca projectarà L'Inmortelle (La immortal, 1962), rodada el mateix any que la pel·lícula de Resnais, amb la qual comparteix la reflexió sobre les relacions entre ficció i realitat.
També s'ha programat Trans-Europ-Express (1966), en la qual també els personatges es veuen atrapats per la fantasia. Completen el cicle L'Homme qui Ment (L'home que menteix, 1967), L'Eden et Après (El edén i després, 1969), la seva primera pel·lícula en color, i l'esmentada Lliscaments progressius del plaer.
L'erotisme torbador de la seua filmografía es plasma a València en un minicicle de cinc pel·lícules
EL PAÍS - València - 30/11/2009.
Figura amb lletres majúscules en la història del cinema de culte per ser el guionista de L'any passat a Marienbad, pel·lícula rodada en 1961 per Alain Resnais i per la qual va ser candidat a un Oscar d'Hollywood al millor guió original. Però la filmografía de l'escriptor i cineasta Alain Robbe-Grillet, considerat durant anys com el màxim exponent del Nouveau Roman (nova novel·la francesa), és una gran desconeguda per al cinèfil espanyol, ja que la majoria de les pel·lícules que conformen una curta però intensa trajectòria romanen inèdites a Espanya. Únicament es va estrenar en les sales espanyoles la seva pel·lícula Glissements Progressifs du Plaisir (Lliscaments progressius del plaer, 1973), paradigma d'un estil que barreja altes dosis d'erotisme, relat policíaco i atmosfera onírica.
La història del cinema li recorda pel seu guió de 'L'any passat a Marienbad', filmada per Alain Resnais. Ara, la Filmoteca de l'Institut Valencià de l'Audiovisual i la Cinematografia (IVAC), en col·laboració amb l'Institut Francès de València i l'Ambaixada de França, pretén rescatar d'aquest immerescut oblit a Alain Robbe-Grillet (Brest, 1922-Cauen, 2008), amb un minicicle que projectarà fins al 23 de desembre cinc de les nou pel·lícules que va rodar.
Es tracta d'un homenatge, tot just un any després de la seva defunció, a un dels cineastes més torbadors de la indústria francesa. A Robbe-Grillet se li ha considerat com el capdavanter del Nouveau Roman, un estil literari equiparat al cubisme pictòric en el qual la fragmentació dels relats literaris obliga al lector a reconstruir la trama a força de descripcions repetitives, detalls aparentment insignificants i experiències emocionals que remeten al psicoanàlisi. En la seva trajectòria destaquen, entre una 12 d'obres, novel·les com Les Gommes, Le Voyeur i La Jalousie.
Una producció literària que també va tenir reflex en les seves incursions fílmiques, de les quals els crítics van destacar les seves tècniques narratives inflexibles i la seva imaginería visual. En el cicle, la Filmoteca projectarà L'Inmortelle (La immortal, 1962), rodada el mateix any que la pel·lícula de Resnais, amb la qual comparteix la reflexió sobre les relacions entre ficció i realitat.
També s'ha programat Trans-Europ-Express (1966), en la qual també els personatges es veuen atrapats per la fantasia. Completen el cicle L'Homme qui Ment (L'home que menteix, 1967), L'Eden et Après (El edén i després, 1969), la seva primera pel·lícula en color, i l'esmentada Lliscaments progressius del plaer.