De: http://www.lasprovincias.es/v/20100917/culturas/cine-espanol-moja-valenciano-20100917.html
El cinema espanyol es mulla en valencià
17.09.10 - 00:36 - BURGUERA dburguera@lasprovincias.és | VALÈNCIA.
José Manuel Herrero i Sebastián Hernandis no eren bussos, sinó professionals del sector audiovisual. Ara són bussos, a més del principal referent espanyol en rodatges submarins. Si a Espanya es roda alguna cosa sota l'aigua, Bluescreen està darrere. L'empresa valenciana, de fet, treballa també per a produccions internacionals, com la qual actualment es roda en Ciutat de la Llum, 'L'impossible', protagonitzada per Naomi Watts i Ewan McGregor i en la qual es recrea un tsunami.
La majoria d'empreses que oferixen serveis de rodatge submarí són bussos ficats a cineastes. El cas de Bluescreen no és aquest. I es nota. I se sap, per això Amenábar va acudir a ells per a 'Mar Adentro'. Sebastián Hernandis va començar a treballar amb càmeres fa 32 anys. És un pioner de l'audiovisual valencià, i el mateix succeïx amb Herrero, camara i muntador amb dècades d'experiència professional a les seves esquenes. «Fa 20 anys ens vam adonar que havia un problema a l'hora de rodar escenes sota l'aigua. Va venir gent a rodar i les coses sortien desenfocades o directament no es filmava res. Vaig aprendre a bussejar, vaig contactar amb Jose Manuel i decidim muntar Bluescreen», assenyala Hernandis, qui explica que l'empresa té dues línies de negoci.
D'una banda, es dóna servei de rodatge subaqüàtic per a cinema i publicitat; per un altre, es produïxen i realitzes documentals submarins (tant Canal 9 com TVE emeten les seves sèries sobre la vida sota el mar rodades per tot el món). Han treballat per als millors directors espanyols del moment ('La mala educació', dirigida Almodóvar; 'El camí dels anglesos', d'Antonio Banderas; 'El Orfanato', de Baiona; 'Mar Adentro', d'Amenábar; 'Lucía i el Sexe', de Médem) i també amb estrelles com Javier Bardem, Richard Gere (un anunci d'un rellotge a Balears) o actualment Naomi Watts.
Innovació
Bluescreen no té competència a Espanya quant a pel·lícules. Els seus rivals a l'hora de rodar a nivell europeu se situen a França o Anglaterra. La seva posició de privilegi s'origina per la gran inquietud que impulsa als dos socis a experimentar per a adaptar els seus equips a les noves tecnologies. «En 'Lucía i el Sexe' vam ser els primers del món que ficàvem sota l'aigua una HDK de Sony, quan encara era un prototip», assenyala Hernandis, qui lamenta que quan tracta amb gent del món del cinema de fora d'Espanya «es pensen que aquí estem amb tapacues, i potser contem amb menys diners, però amb més enginy».
Hernandis atén la seu de l'empresa a València («milers de vegades ens han proposat les productores que ens mudem a Madrid o Barcelona, però aquí es viu molt millor») mentre el 90% del seu equip de rodatge està a Alacant amb 'L'Impossible'. Telecinco Cinema i Apaches Entertainment produïxen una pel·lícula basada en el tsunami de 2004 (part de la cinta es rodarà a Tailàndia), en la qual els efectes especials corren a càrrec de Neil Coulburn (Óscar per 'Gladiator') i el maquillatge s'ha encarregat a l'italià Alessandro Bertolazzi ('Babel').
«El rodatge és duríssim. Estem treballant en el tanc exterior de la Ciutat de la Llum i en un espai adaptat en el set de rodatge», indica el responsable de Bluescreen, que indica que les complicacions estreben que es reproduïx el tsunami: «cal rodar sota aigua tintada, plena d'enderrocs, agitada per a recrear ones i forts torrents, i no n'hi ha prou amb evitar fer-te mal; cal manejar una estanca (artilugi on va la càmera) que pesa 50 quilos i enfocar-lo tot amb la màxima qualitat».
17.09.10 - 00:36 - BURGUERA dburguera@lasprovincias.és | VALÈNCIA.
José Manuel Herrero i Sebastián Hernandis no eren bussos, sinó professionals del sector audiovisual. Ara són bussos, a més del principal referent espanyol en rodatges submarins. Si a Espanya es roda alguna cosa sota l'aigua, Bluescreen està darrere. L'empresa valenciana, de fet, treballa també per a produccions internacionals, com la qual actualment es roda en Ciutat de la Llum, 'L'impossible', protagonitzada per Naomi Watts i Ewan McGregor i en la qual es recrea un tsunami.
La majoria d'empreses que oferixen serveis de rodatge submarí són bussos ficats a cineastes. El cas de Bluescreen no és aquest. I es nota. I se sap, per això Amenábar va acudir a ells per a 'Mar Adentro'. Sebastián Hernandis va començar a treballar amb càmeres fa 32 anys. És un pioner de l'audiovisual valencià, i el mateix succeïx amb Herrero, camara i muntador amb dècades d'experiència professional a les seves esquenes. «Fa 20 anys ens vam adonar que havia un problema a l'hora de rodar escenes sota l'aigua. Va venir gent a rodar i les coses sortien desenfocades o directament no es filmava res. Vaig aprendre a bussejar, vaig contactar amb Jose Manuel i decidim muntar Bluescreen», assenyala Hernandis, qui explica que l'empresa té dues línies de negoci.
D'una banda, es dóna servei de rodatge subaqüàtic per a cinema i publicitat; per un altre, es produïxen i realitzes documentals submarins (tant Canal 9 com TVE emeten les seves sèries sobre la vida sota el mar rodades per tot el món). Han treballat per als millors directors espanyols del moment ('La mala educació', dirigida Almodóvar; 'El camí dels anglesos', d'Antonio Banderas; 'El Orfanato', de Baiona; 'Mar Adentro', d'Amenábar; 'Lucía i el Sexe', de Médem) i també amb estrelles com Javier Bardem, Richard Gere (un anunci d'un rellotge a Balears) o actualment Naomi Watts.
Innovació
Bluescreen no té competència a Espanya quant a pel·lícules. Els seus rivals a l'hora de rodar a nivell europeu se situen a França o Anglaterra. La seva posició de privilegi s'origina per la gran inquietud que impulsa als dos socis a experimentar per a adaptar els seus equips a les noves tecnologies. «En 'Lucía i el Sexe' vam ser els primers del món que ficàvem sota l'aigua una HDK de Sony, quan encara era un prototip», assenyala Hernandis, qui lamenta que quan tracta amb gent del món del cinema de fora d'Espanya «es pensen que aquí estem amb tapacues, i potser contem amb menys diners, però amb més enginy».
Hernandis atén la seu de l'empresa a València («milers de vegades ens han proposat les productores que ens mudem a Madrid o Barcelona, però aquí es viu molt millor») mentre el 90% del seu equip de rodatge està a Alacant amb 'L'Impossible'. Telecinco Cinema i Apaches Entertainment produïxen una pel·lícula basada en el tsunami de 2004 (part de la cinta es rodarà a Tailàndia), en la qual els efectes especials corren a càrrec de Neil Coulburn (Óscar per 'Gladiator') i el maquillatge s'ha encarregat a l'italià Alessandro Bertolazzi ('Babel').
«El rodatge és duríssim. Estem treballant en el tanc exterior de la Ciutat de la Llum i en un espai adaptat en el set de rodatge», indica el responsable de Bluescreen, que indica que les complicacions estreben que es reproduïx el tsunami: «cal rodar sota aigua tintada, plena d'enderrocs, agitada per a recrear ones i forts torrents, i no n'hi ha prou amb evitar fer-te mal; cal manejar una estanca (artilugi on va la càmera) que pesa 50 quilos i enfocar-lo tot amb la màxima qualitat».