De: http://www.levante-emv.com/cultura/2010/10/13/nueva-mostra-competir-ganarse-hueco/747050.html
«La nova Mostra ha de competir ara amb la resta de festivals per a guanyar-se el seu lloc»
Salomon Castiel. Director de la Mostra de València. Amb la inauguració de l'exposició dedicada al còmic arrenca una nova edició de la Mostra de València, un festival que canvia de forma i continguts. Per al seu director, una mica necessari perquè el certamen recuperi presència i protagonisme.
R. FLORES VALÈNCIA
La Mostra arrenca amb nova identitat i desconeguda expectativa Amb quines previsions treballa?
El festival té tres potes. Deixant al marge el Mediterrani, o el cinema d'acció i aventures, amb les seves respectives seccions oficials i una fórmula a mantenir, el que canvia és tot la resta. L'apartat de televisió és fonamental. Creiem que, en el futur, la televisió pot obrir-nos un lloc dintre del panorama dels festivals i ens permetrà poder estrenar programes pilots de moltes sèries.
Cal afegir el còmic. Per a molts molts es tracta d'una oferta molt àmplia però també dispersa en alguns aspectes.
El cinema actual és un llenguatge que s'interrelacionada amb uns altres com el còmic i la televisió. Fins i tot, existeixen inversions en la televisió que són molt superiors a les quals es realitzen en cinema. València havia de tenir el seu saló del còmic, una mica que enllaça molt bé amb el gènere d'aventures.
També hi ha una àmplia oferta comercial i americana.
Diria que l'oferta és internacional i oberta. Hi ha per a tots els gustos i tots els públics.
Quin paper juga la presència de Telecinco en el festival?
És fonamental i en el futur la idea és que es desenvolupin més projectes en paral·lel. Telecinco té una oferta d'entreteniment molt clara. La seva col·laboració li ve perfectament a la Mostra, però no estem condicionats per ningú, només pel bon cinema. El que hem de fer és enfrontar-nos a la resta de festivals i trobar el nostre lloc. El futur del cinema està en l'entreteniment i no tant en el cinema d'autor, del que jo sóc seguidor. I gairebé tots els directors han fet cinema d'acció.
La Mostra busca amb aquesta oferta altre perfil d'espectador?
No necessàriament. El que busquem és ampliar el ventall d'espectadors. El públic va a poder seguir veient retrospectives completes al costat d'estrenes i cinema del Mediterrani.
Ha notat després d'un any aquí si la Mostra desperta realment interès?
La nostra obligació és aconseguir-lo i espero poder contestar aquesta pregunta al final del festival.
El que sí queda clar és que l'anterior fórmula ja no servia, però han hagut de passar 30 anys per a adonar-se i deixar molts milions en el camí.
Només puc dir que he tingut tot el suport de l'ajuntament i que m'han deixat canviar el festival. Sé que un creixement basat en el Mediterrani era complicat. Però no partim de zero. També cal tenir en compte que quan comences de nou despertes més expectació que quan duus trenta anys ficat en un cercle on les sorpreses es reduïxen. Sabem que la Mostra no es va a omplir el primer dia, ni va a sofrir una explosió. Seran necessaris dos o tres anys per a consolidar-la amb la seva nova idea.
I si en aquest temps comproven que també s'han equivocat. Llavors què?
No crec que ocorri perquè la indústria ha respost molt bé i ens ha cedit molt bones pel·lícules. A més, el cinema d'acció és el qual la majoria del públic va a veure durant un cap de setmana normal. Si s'agafa la cartellera, el 80% de l'oferta comercial és acció o aventures. Sóc un defensor del cinema d'autor, però nosaltres aquí no podem competir.
Alguns creuen que és un festival molt pegat a la mentalitat del seu director i el seu actual equip amb el que el futur podria estar condicionat en certa mesura de ser assumit per altre equip.
El Festival de Sitges està dedicat al cinema de terror i ha canviat de director quatre o cinc vegades. Quan vaig deixar Màlaga va venir altre a substituir-me. No té sentit que el cinema d'acció o d'aventures no estigui representat en cap festival del món. La majoria de festivals està centrat en el cinema d'autor. No estem fent res de nou sinó que hem tocat la tecla que consideràvem faltava.
No creu que hi ha massa festivals a Espanya o fins i tot a València i no estaria de més estalviar costos?
Hi ha 200 festivals a Espanya, però però no sóc qui per a opinar referent a això. Però si crec que el que no té sentit és que molts coincideixin en el mateix o en les seves dates. Per a nosaltres hagués estat més còmode seguir la mateixa línia de tots aquests anys.
Aquest any la Mostra tampoc té jurat en les seves seccions oficials: el jurat és el públic.
Creiem que és una forma democràtica que el públic participi. Els jurats, de vegades, voten des de la subjectivitat i la seva visió és molt distinta. Cadascun ve d'un camp i aposta pel que coneix. Per això no sempre guanyen els festivals aquelles pel·lícules que són les millors sinó les quals un jurat de cinc persones creu que ho pot ser.
Salomon Castiel. Director de la Mostra de València. Amb la inauguració de l'exposició dedicada al còmic arrenca una nova edició de la Mostra de València, un festival que canvia de forma i continguts. Per al seu director, una mica necessari perquè el certamen recuperi presència i protagonisme.
R. FLORES VALÈNCIA
La Mostra arrenca amb nova identitat i desconeguda expectativa Amb quines previsions treballa?
El festival té tres potes. Deixant al marge el Mediterrani, o el cinema d'acció i aventures, amb les seves respectives seccions oficials i una fórmula a mantenir, el que canvia és tot la resta. L'apartat de televisió és fonamental. Creiem que, en el futur, la televisió pot obrir-nos un lloc dintre del panorama dels festivals i ens permetrà poder estrenar programes pilots de moltes sèries.
Cal afegir el còmic. Per a molts molts es tracta d'una oferta molt àmplia però també dispersa en alguns aspectes.
El cinema actual és un llenguatge que s'interrelacionada amb uns altres com el còmic i la televisió. Fins i tot, existeixen inversions en la televisió que són molt superiors a les quals es realitzen en cinema. València havia de tenir el seu saló del còmic, una mica que enllaça molt bé amb el gènere d'aventures.
També hi ha una àmplia oferta comercial i americana.
Diria que l'oferta és internacional i oberta. Hi ha per a tots els gustos i tots els públics.
Quin paper juga la presència de Telecinco en el festival?
És fonamental i en el futur la idea és que es desenvolupin més projectes en paral·lel. Telecinco té una oferta d'entreteniment molt clara. La seva col·laboració li ve perfectament a la Mostra, però no estem condicionats per ningú, només pel bon cinema. El que hem de fer és enfrontar-nos a la resta de festivals i trobar el nostre lloc. El futur del cinema està en l'entreteniment i no tant en el cinema d'autor, del que jo sóc seguidor. I gairebé tots els directors han fet cinema d'acció.
La Mostra busca amb aquesta oferta altre perfil d'espectador?
No necessàriament. El que busquem és ampliar el ventall d'espectadors. El públic va a poder seguir veient retrospectives completes al costat d'estrenes i cinema del Mediterrani.
Ha notat després d'un any aquí si la Mostra desperta realment interès?
La nostra obligació és aconseguir-lo i espero poder contestar aquesta pregunta al final del festival.
El que sí queda clar és que l'anterior fórmula ja no servia, però han hagut de passar 30 anys per a adonar-se i deixar molts milions en el camí.
Només puc dir que he tingut tot el suport de l'ajuntament i que m'han deixat canviar el festival. Sé que un creixement basat en el Mediterrani era complicat. Però no partim de zero. També cal tenir en compte que quan comences de nou despertes més expectació que quan duus trenta anys ficat en un cercle on les sorpreses es reduïxen. Sabem que la Mostra no es va a omplir el primer dia, ni va a sofrir una explosió. Seran necessaris dos o tres anys per a consolidar-la amb la seva nova idea.
I si en aquest temps comproven que també s'han equivocat. Llavors què?
No crec que ocorri perquè la indústria ha respost molt bé i ens ha cedit molt bones pel·lícules. A més, el cinema d'acció és el qual la majoria del públic va a veure durant un cap de setmana normal. Si s'agafa la cartellera, el 80% de l'oferta comercial és acció o aventures. Sóc un defensor del cinema d'autor, però nosaltres aquí no podem competir.
Alguns creuen que és un festival molt pegat a la mentalitat del seu director i el seu actual equip amb el que el futur podria estar condicionat en certa mesura de ser assumit per altre equip.
El Festival de Sitges està dedicat al cinema de terror i ha canviat de director quatre o cinc vegades. Quan vaig deixar Màlaga va venir altre a substituir-me. No té sentit que el cinema d'acció o d'aventures no estigui representat en cap festival del món. La majoria de festivals està centrat en el cinema d'autor. No estem fent res de nou sinó que hem tocat la tecla que consideràvem faltava.
No creu que hi ha massa festivals a Espanya o fins i tot a València i no estaria de més estalviar costos?
Hi ha 200 festivals a Espanya, però però no sóc qui per a opinar referent a això. Però si crec que el que no té sentit és que molts coincideixin en el mateix o en les seves dates. Per a nosaltres hagués estat més còmode seguir la mateixa línia de tots aquests anys.
Aquest any la Mostra tampoc té jurat en les seves seccions oficials: el jurat és el públic.
Creiem que és una forma democràtica que el públic participi. Els jurats, de vegades, voten des de la subjectivitat i la seva visió és molt distinta. Cadascun ve d'un camp i aposta pel que coneix. Per això no sempre guanyen els festivals aquelles pel·lícules que són les millors sinó les quals un jurat de cinc persones creu que ho pot ser.